۱۳۹۱ دی ۲۸, پنجشنبه

آدم های نویزی

 مخابراتی ها به علائم ، سیگنال ها و یا امواجی که ناخواسته روی کار یک سیستم مخابراتی و یا ارتباط مخابراتی اثر نامطلوب میگذارند نویز (noise )میگوییم . مثلا در یک ارتباط صوتی و یا تصویری نویز میتواند باعث شود که شما صدا و یا تصویر را بخوبی نشنوید و یا نبینید . این نویز گاهی منشأ خارجی دارد و گاهی منشأ داخلی . مواقعی هم علائم و سیگنال های مزاحمی عمدا توسط دیگر عوامل در ارتباطات مخابراتی ایجاد اشکال میکنند که به آنها اختلال ( jamming ) و گاهی اصطلاحا پارازیت گفته میشود . به هر حال نقش نویز و اختلال تخریبی است و باید از شر آنها به هر شکلی راحت شد . نویز را تا حد زیادی میتوان با اصلاح سیستم و بکار بردن المان های مناسب کاهش داد و تا حد زیادی قابل پیش بینی میباشد ولی اختلال یا پارازیت چون تعمدی است و منبع آن در مواردی با تاخیر و یا به سختی شناسایی میشود کمی متفاوت تر است .
ما انسانها نیز در جامعه ای که در آن زندگی میکنیم گاهی نقش نویز و گاهی نقش پارازیت را بازی میکنیم . وقتی آگاهی پایین باشد ، شعور اجتماعی رشد نکرده باشد ، ادب و نزاکت از ما فاصله گرفته باشد و بی فرهنگی بر ما غلبه کرده باشد حتی اگر نیتمان تخریب سیستم و جامعه نباشد این کار را خواهیم کرد . با زدن یک حرف نسنجیده ، با دفاع نادرست ، با اظهار نظرهای غیر مسئولانه میتوانیم مانند یک نویز کار سیستم را مختل نماییم و نظم جامعه را به هم بزنیم . چنین آدم های نویزی لازم نیست حتما خارج از گروه و دسته و تشکل باشند بلکه میتوانند از ما باشند ، همراه با ما باشند و از جمع ما باشند ولی نقش نویز را بازی کنند و از درون سیستم را بهم بریزند . برای کاهش این مشکل تنها راه چاره اصلاح و بهبود سیستم است با بالا بردن آگاهی ، با تبیین و تفهیم صحیح مسائل و با هشدار دادن ها و تذکرات دوستانه و روش های گوناگون دیگر .
مسئله پارازیت جداست . آدم های پارازیتی بعضا از روی کینه و دشمنی این کار را میکنند . برخی از آنها برای بهم زدن نظم سیستم ماموریت دارند و برای آن کار مزد میگیرند . باید هوشمندانه آنها را شناخت و قدرت عمل را از ایشان گرفت .
ما باید بتوانیم اولا نویز را از پارازیت تشخیص دهیم و به فراخور حال با آنها مقابله نماییم . اگر در تشخیصمان اشتباه کنیم در روش اصلاح سیستم نیز دچار اشتباه میشویم و ممکن است خود به تخریب آن کمک نماییم . ضمن اینکه تلاش می کنیم خود تبدیل به نویز نشویم بایستی با دقت و ذکاوت به تشخیص درستی از آدم های اطرافمان برسیم . در همین دنیای مجازی به گفته ها و نظرات خودمان و دیگران نگاه بیاندازیم و ببینیم نقشمان در سیستم چیست ؟ آیا گاهی ناخواسته و از روی ناآگاهی مانند نویز عمل نمیکنیم ؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر